تأثیرات زیست محیطی مصالح ساختمانی

تأثیرات زیست محیطی پایان عمر مصالح ساختمانی و قوانین محاسبه ، نتایج و سهم چرخه عمر “گهواره تا گهواره “

جدول محتوایی

تأثیرات زیست محیطی پایان عمر مصالح

 

تأثیرات زیست محیطی پایان عمر مصالح

 

 

 

چکیده

 

هدف از این مقاله، بهبود سهم روش ارزیابی چرخه عمر (LCA) برای راه اندازی چرخه عمر گهواره تا گهواره (C2C) مصالح ساختمانی است.

بدین منظور، قوانین موجود در جدیدترین استانداردهای اروپایی برای ارزیابی زیست محیطی جریان پسماند در چرخه عمر این مواد در نظر گرفته شده است.

 

 

تأثیرات زیست محیطی مصالح ساختمانی

 

 

این تحقیق با تعیین جریان های پسماند که در طول چرخه عمر مصالح ساختمانی تولید و یا مورد استفاده قرار می گیرد، آغاز می شود.

پس از آن بطور تفصیلی قوانین محاسبه استاندارد برای ارزیابی اثرات زیست محیطی و فواید این جریانها شرح داده و تحلیل می شوند.

 

نهایتا، خلاصه ای از اطلاعات موجود در پایگاه های داده LCA مربوط به پایان عمر مصالح ساختمانی ارائه گردیده، و مطالعات موردی برگزیده بررسی می گردند.

تا نمای کلی از سهم رویکرد LCA در استانداردهای اروپایی برای بستن حلقه در چرخه عمر مصالح ساختاری شرح داده شود.

 

این مقاله نشان می دهد که نتایج بدست آمده از طریق استفاده از جدیدترین استانداردهای اروپایی در بررسی زیست محیطی جریان پسماند می تواند منبع مهمی اطلاعاتی برای تصمیم گیری در مورد پایان عمر مصالح ساختاری باشد،

به خصوص برای مشخص کردن اینکه آیا کمینه سازی جریان پسماند، حداکثر رساندن کارآیی مجدد یا عملیات بازیافتشان و یا افزایش حجم بازیافت می تواند عملکرد محیطی C2C آنها را به حداکثر برساند؟

ابداع این کار عمدتاً در طبقه بندی، ارائه عینی و تحلیل قوانین ارزیابی زیست محیطی جریان پسماند در چرخه عمر مصالح ساختمانی، یعنی مواردی که در جدیدترین استانداردهای اروپایی تعریف شده است (EN 15804؛ FprEN 15978) ، قرار می گیرد، در تایید این موضوع که  بعداً می تواند یک چشم انداز C2C را در LCA مصالح ساختمانی ترویج کند.

 

تأثیرات زیست محیطی پایان عمر مصالح

 

نتیجه گیری :

 

تأثیرات زیست محیطی پایان عمر مصالح ساختمانی از جمله باز استفاده، بازیابی و / یا پتانسیل بازیافت، به منظور ایجاد چرخه حیات “گهواره به گهواره” (C2C) این محصولات بایستی به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد.

 

ارزیابی تأثیرات و فواید خالص مربوط به آن پتانسیل به ویژه هنگامی که این محصولات قابل استفاده مجدد و بازیافت هستند مهم است.

 

پس این مقاله این موضوع که آیا استفاده از استانداردهای اروپایی مربوط به پایداری کارهای ساختمانی، سهم روش LCA در چرخه عمر C2C مصالح ساختمانی را بهبود می بخشد ارزیابی می کند، و پایه های ابداع آن به این صورت است:

 

 

الف) طبقه بندی گردش پسماند در مراحل مختلف چرخه عمر مصالح ساختمانی.

پسماند های ورودی، و بیش از آن پسماند های خروجی، می توانند در مراحل تولید، اجرا، استفاده و تا پایان عمر ایجاد شوند، و درک اهمیت تأثیر تغییرات آنها در حداکثر کردن عملکرد محیطی C2C مصالح ساختمانی اهمیت دارد.

ب) تحلیل جزیی، تفسیر و ارائه عینی قوانین e شامل جدیدترین استانداردهای اروپایی (EN 15804؛ FprEN 15978) e برای محاسبه اثرات زیست محیطی جریان پسماند.

توضیح و تفسیر قواعد محاسبه و ارتباط آنها با دستورالعمل چارچوب پسماند اروپایی و تسهیل در استفاده از آنها توسط کادر پزشکی LCA به منظور تقویت انتشار مهم است و به تصمیم گیرندگان این امکان را می دهند تا نتایج موجود را تفسیر و آنها را با داده های واقعی مقایسه کنند ( علی الخصوص در بانکهای اطلاعاتی EPD یا عمومی LCA که با استفاده از این روشها توسعه یافته اند)

ج) تأیید قابلیت اجرای قوانین محاسبه ای که پیشتر به آنها اشاره کردیم و این موضوع که آیا می توانند یک چشم انداز C2C را در LCA مصالح ساختمانی ترویج کنند یا خیر.

تحلیل یاد شده شامل مقایسه ای ساده با سایر فرآیندهای تخصیص باز استفاده، بازیافت و بازیابی است.

این مقایسه منجر به این نتیجه که قوانین محاسباتی یاد شده منجر به محاسبه دوباره اثرات فرآیند بازیافت برای جریانهای خروجی می گردد که به عنوان ورودی مواد ثانویه در همان سیستم محصول مشابه با حلقه بسته استفاده می شوند، اما تنها وقتی که بازیافت قبل از حالت پسماند اتفاق می افتد.

همچنین روشن شد که سه معیار مهم با استفاده از قوانین محاسباتی LCA پیگیری می گردند: پاداش استفاده از محصولات بازیافتی در مرحله ساخت و ساز و طبقه بندی پسماند ها و بازیافت در پایان عمر، و جلوگیری از محاسبه دوباره فواید بازیافت؛

 

د) خلاصه داده های موجود در بانکهای اطلاعاتی LCA در مورد پایان عمر مصالح ساختمانی در قالب این مطالعه. نتیجه گیری گردید که اطلاعات موجود در مطالب، بانکهای اطلاعاتی LCA و برنامه نویسان EPD از نظر این مرحله چرخه عمر، با مراجعه ویژه به مواد مورد استفاده در دیوارهای خارجی ساختمانها ، محدود است.

 

 

 

تأثیرات زیست محیطی مصالح ساختمانی

 

 

بعلاوه تحلیل مطالعات موردی مهم است که می تواند مروری واضح تر از سهم رویکرد LCA شرح داده شده در استانداردهای اروپایی برای تنظیم چرخه عمر C2C از مصالح ساختمانی ارائه دهد. اسناد EPD (مطالعات LCA که این رویکرد را دنبال کردند) پنج ماده ساختمانی از دو برنامه نویس اروپایی انتخاب شده و نتایج آنها تا حدودی تحلیل گردیده است.

 

 

 

 

برای مشاهده مطالب بیشتر به سایت www.farzdon.ir  مراجعه نماید.

 

تأثیرات زیست محیطی پایان عمر مصالح

 

Abstract

The aim of this paper is to improve the contribution of the Life Cycle Assessment (LCA) methodology to setting up a cradle to cradle (C2C) life cycle of building materials.

For this, the rules included in the most recent European Standards for the environmental assessment of the waste flows in the life cycle of these materials were taken into account.

The paper starts with the identification of the waste flows that can be generated or used throughout the life cycle of building materials.

Standardized calculation rules for the evaluation of the environmental impacts and benefits of these flows are then described and analyzed in detail.

Finally, a summary of the information available in LCA databases related to the end-of-life of construction materials is presented, and selected case studies are examined to provide an overview of the contribution of the LCA approach described in European Standards to close the loop in the life cycle of building materials.

This paper demonstrates that results achieved through the application of the most recent European standards on the environmental assessment of waste flows can be an important source of data for decision-making at the end-of-life of building materials, especially to ascertain whether the minimization of waste flows, the maximization of their reuse or recycling operations, or the increase of the recycled content maximizes their C2C environmental performance.

This work’s innovation lies mainly on the systemization, visual representation and analysis of the rules for environmental assessment of the waste flows in the life cycle of building materials, namely the ones defined in the most recent

European Standards (EN 15804; FprEN 15978), and on the verification that the later can promote a C2C perspective in LCA of construction materials.

تأثیرات زیست محیطی پایان عمر مصالح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *