تاثیر شیرین کننده های مصنوعی

مقاله : آیا “رژیم” می تواند شما را چاق کند؟ حقیقت در مورد شیرین کننده های مصنوعی

جدول محتوایی

آیا “رژیم” می تواند شما را چاق کند؟ حقیقت در مورد شیرین کننده های مصنوعی

از آنجا که شکر اضافه شده ناسالم است ، شیرین کننده های مختلف مصنوعی برای تکثیر طعم شیرین قند اختراع شده است.(تاثیر شیرین کننده های مصنوعی)

از آنجا که آنها تقریباً کالری ندارند ، اغلب به عنوان دوستانه کاهش وزن در بازار عرضه می شوند.

با این حال ، با وجود مصرف زیاد این شیرین کننده ها – و غذاهای رژیمی به طور کلی – بیماری همه گیر چاقی فقط بدتر شده است.

شواهد مربوط به شیرین کننده های مصنوعی نسبتاً مختلط بوده و استفاده از آنها بحث برانگیز است.

در این مقاله به بررسی شیرین کننده های مصنوعی ، از جمله اثرات آن بر اشتها ، وزن بدن و خطر ابتلا به بیماری های مربوط به چاقی می پردازیم.

انواع مختلف و شیرینی آنها

بسیاری از شیرین کننده های مصنوعی با ساختارهای مختلف شیمیایی در دسترس هستند.

همه در تحریک گیرنده های طعم شیرین بر روی زبان شما موثر هستند.

در حقیقت ، بیشتر صدها برابر شیرین تر از قند ، گرم برای گرم است.(تاثیر شیرین کننده های مصنوعی)

 

تاثیر شیرین کننده های مصنوعی

 

برخی – مانند ساکارالوز – کالری دارند ، اما مقدار کل مورد نیاز برای تهیه طعم شیرین آنقدر کم است که کالری که مصرف می کنید قابل اغماض است (1).

در اینجا رایج ترین شیرین کننده های مصنوعی ، شیرینی آنها نسبت به شکر ، و نامهای تجاری آنها در زیر به فروش می رسد:

Artificial sweetener Sweeter than sugar Brand name found in stores
Acesulfame-K 200x Sunett, Sweet One
Aspartame 180x NutraSweet, Equal
Neotame 7,000x N/A
Saccharin 300x Sweet’N Low, Sweet Twin, Sugar Twin
Sucralose 600x Splenda

 

برخی از شیرین کننده های کم کالری از مواد طبیعی فرآوری می شوند و “مصنوعی” محسوب نمی شوند.

آنها در این مقاله ذکر نشده اند ، اما شامل استویای شیرین کننده طبیعی و با کالری صفر ، و همچنین الکلهای قندی مانند زایلیتول ، اریتریتول ، سوربیتول و مانیتول هستند.(تاثیر شیرین کننده های مصنوعی)

خلاصه
انواع مختلفی از شیرین کننده های مصنوعی وجود دارد. رایج ترین آنها آسپارتام ، ساکارالوز ، ساکارین ، نئوتام و پتاسیم استسولفام (استسولفام-K) است.

تأثیرات در اشتها

شما فقط برای تأمین نیازهای انرژی خود غذا نمی خورید – شما همچنین می خواهید غذا با ارزش باشد.

غذاهای شیرین شده با قند باعث آزاد شدن مواد شیمیایی مغز و هورمون ها می شوند – بخشی از آنچه به عنوان مسیر پاداش غذا شناخته می شود.

پاداش غذا برای احساس رضایت پس از خوردن غذا بسیار مهم است و شامل برخی از مدارهای مغزی همان رفتارهای اعتیاد آور ، اعتیاد به مواد مخدر است.

گرچه شیرین کننده های مصنوعی طعم شیرین را ارائه می دهند ، اما بسیاری از محققان معتقدند کمبود کالری مانع از فعال شدن کامل مسیر پاداش مواد غذایی می شود.

این ممکن است به همین دلیل باشد که شیرین کننده های مصنوعی در برخی مطالعات با افزایش اشتها و هوس غذاهای قندی مرتبط هستند.

اسکن تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) در پنج مرد نشان داد که مصرف قند باعث کاهش سیگنال در هیپوتالاموس ، تنظیم کننده اشتها مغز شما می شود .(تاثیر شیرین کننده های مصنوعی)

این پاسخ وقتی مشاهده شد که شرکت کنندگان آسپارتام مصرف می کنند – نشان می دهد که مغز شما ممکن است شیرین کننده های مصنوعی را به عنوان اثر پر کننده ثبت نکند .

این بدان معنی است که شیرینی بدون کالری ممکن است باعث شود شما بخواهید غذای بیشتری بخورید ، به کالری کلی خود اضافه کنید.

با این حال ، در مطالعات دیگر ، شیرین کننده های مصنوعی روی اشتها یا کالری دریافتی از غذاهای دیگر تأثیر نمی گذارد.

به عنوان مثال ، در یک مطالعه 6 ماهه در 200 نفر ، جایگزین کردن نوشیدنی های قندی با نوشیدنی های شیرین کننده مصنوعی یا آب هیچ تأثیری در مصرف مواد غذایی نداشته است.

خلاصه
برخی محققان بر این باورند که شیرین کننده های مصنوعی هوس قند بیولوژیکی افراد را به همان روشی که قند را برآورده نمی کند و می تواند منجر به افزایش مصرف مواد غذایی شود. هنوز شواهد مخلوط است.

شیرینی و هوس شکر

استدلال دیگر در مورد شیرین کننده های مصنوعی این است که شیرینی شدید و غیر طبیعی آنها هوس قند و وابستگی به قند را تشویق می کند.

این ایده با توجه به اینکه ترجیحات طعم شما را می توان با قرار گرفتن در معرض مکرر آموزش داد قابل قبول است.

به عنوان مثال ، نشان داده شده است که کاهش نمک یا چربی برای چند هفته منجر به ترجیح سطح پایین این مواد مغذی می شود.

شیرینی فرقی نمی کند.

اگرچه این امر به طور خاص در مورد شیرین کننده های مصنوعی اثبات نشده است ، این فرضیه قابل قبول است. هرچه غذاهای شیرین تری بخورید ، بیشتر آنها را می خواهید.

خلاصه
شیرینی شدید شیرین کننده های مصنوعی ممکن است باعث شود که شما به طعم شیرین وابسته شوید. این می تواند تمایل شما به غذاهای شیرین را به طور کلی افزایش دهد.(تاثیر شیرین کننده های مصنوعی)

تأثیر بر وزن بدن

چندین مطالعه مشاهده ای در مورد شیرین کننده های مصنوعی نشان داد که نوشیدنی های شیرین کننده مصنوعی به جای کاهش وزن با افزایش وزن ارتباط دارند.

با این حال ، یک بررسی اخیر از نه مطالعه مشاهده ای نشان داد که شیرین کننده های مصنوعی با BMI کمی بالاتر همراه هستند – اما نه با افزایش وزن بدن یا توده چربی.

یادآوری این نکته حائز اهمیت است كه مطالعات مشاهده ای نمی توانند علت و معلولی را اثبات كنند ، بلكه فقط به محققان این اجازه را می دهند كه الگوهای بیشتری را برای تحقیقات بیشتر پیدا كنند

با این وجود ، تأثیر شیرین کننده های مصنوعی بر وزن بدن نیز در آزمایش های کنترل شده متعددی مورد بررسی قرار گرفته است که شواهد محکم تری ارائه می دهد.

بسیاری از مطالعات بالینی نتیجه گرفته اند که شیرین کننده های مصنوعی برای کنترل وزن مطلوب هستند .

در یک مطالعه بزرگ 18 ماهه در 641 کودک 4-11 ساله ، کسانی که 8.5 اونس (250 میلی لیتر) یک نوشیدنی شیرین کننده مصنوعی می نوشند ، نسبت به کودکانی که نوشیدنی قندی مصرف کرده اند ، وزن و چربی کمتری به دست آوردند .(تاثیر شیرین کننده های مصنوعی)

یک بررسی دیگر از 15 کارآزمایی بالینی نشان داد که جایگزینی نوشیدنی های قندی با نسخه های شیرین شده مصنوعی می تواند به طور متوسط ​​منجر به کاهش متوسط ​​وزن حدود 1.8 پوند (0.8 کیلوگرم) شود .

دو بررسی دیگر منجر به یافته‌های مشابه شد.

بنابراین ، شواهد حاصل از مطالعات کنترل شده نشان می دهد که شیرین کننده های مصنوعی باعث افزایش وزن نمی شوند و حتی ممکن است برای کاهش وزن ملایم باشند.

خلاصه
برخی از مطالعات مشاهده ای شیرین کننده های مصنوعی را به افزایش وزن پیوند می دهند ، اما شواهد مخلوط است.

مطالعات کنترل شده نشان می دهد که نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی باعث افزایش وزن نمی شوند و حتی به کاهش وزن نیز کمک می کنند.(تاثیر شیرین کننده های مصنوعی)

اثرات آن بر سلامت متابولیک

سلامتی بیش از وزن بدن شما است.

برخی مطالعات مشاهده ای شیرین کننده های مصنوعی را با افزایش خطر ابتلا به شرایط متابولیکی مانند دیابت نوع 2 ، بیماری های قلبی و سندرم متابولیک مرتبط می کند.

گرچه مطالعات مشاهده ای نمی توانند علت و معلولی را اثبات کنند ، نتایج گاهی اوقات کاملاً مبهم کننده هستند.

به عنوان مثال ، یک مطالعه نشان داد که مصرف زیاد نوشابه های رژیمی با 121٪ بیشتر از ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

یک مطالعه دیگر خاطرنشان کرد: این نوشیدنیها با 34٪ خطر ابتلا به سندرم متابولیک همراه هستند .

 

این توسط یک مطالعه در مورد تأثیر شیرین کننده های مصنوعی بر روی موش و انسان پشتیبانی می شود. این شیرین کننده ها را با عدم تحمل گلوکز و اختلال در باکتری های روده مرتبط می کند.

شناخته شده است که باکتری های موجود در روده شما – فلور روده یا میکروبیوم شما برای سلامتی بسیار مهم هستند.(تاثیر شیرین کننده های مصنوعی)

 

تاثیر شیرین کننده های مصنوعی

 

این که آیا شیرین کننده های مصنوعی با ایجاد اختلال در باکتری های روده شما مشکلاتی ایجاد می کنند ، باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد ، اما به نظر می رسد که ممکن است دلیلی برای نگرانی وجود داشته باشد.

خلاصه
شیرین کننده های مصنوعی به افزایش خطر ابتلا به مشکلات متابولیکی گره خورده اند. با این حال ، قبل از رسیدن به نتیجه گیری قوی ، مطالعات بیشتری لازم است.

خط پایین
به نظر نمی رسد مصرف شیرین کننده های مصنوعی باعث افزایش وزن شود – حداقل در کوتاه مدت.

در حقیقت ، جایگزینی قند با شیرین کننده های مصنوعی ممکن است در کاهش وزن بدن مفید باشد – هرچند که فقط در بهترین حالت.

اگر از شیرین کننده های مصنوعی استفاده می کنید و از نتایج بدست آمده سالم ، خوشحال و راضی هستید ، نیازی به تغییر چیزی نیست.

اما اگر هوس ، کنترل ضعیف قند خون یا سایر مشکلات سلامتی را تجربه کردید ، جلوگیری از شیرین کننده های مصنوعی ممکن است یکی از مواردی باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.(تاثیر شیرین کننده های مصنوعی)

برای مطالعه بیشتر به سایت فرزدان مراجعه بفرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *