مدیریت شهری بر پدافند غیرعامل

تاثیر مدیریت یکپارچه شهری بر پدافند غیرعامل منطقه 20 شهرداری تهران

جدول محتوایی

مدیریت شهری بر پدافند غیرعامل

 

انجام پایان نامه جفرافیا

 

مدیریت شهری بر پدافند غیرعامل

 

 

چکیده

 

مدیریت شهرى یکپارچه و هماهنگ به مرکزیت، شهردارى و نهادهاى ذیربط اعم از دولتى و عمومى) تحت نظارت و سیاست گذارى محلى شوراى شهر، الگوى عمومى موردنظر در تدوین وظایف شهردارى ها است.

 

بدون این وحدت و هماهنگى بین سازمانى، کارآیى و اثربخشى مجموعه اقدامات و منابع صرف شده براى اداره امور شهر و توسعه آن به شدت مورد سئوال و تشکیک است.

 

بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، این پژوهش به تاثیر مدیریت یکپارچه شهری بر پدافند غیرعامل منطقه 20 شهرداری تهران پرداخته است. نوع پژوهش توصیفی پیمایشی بوده است.

 

نتایج نشان داد با نگاهی به ساختار و فضای شهری و فیزیکی موجود در منطقه 20 لازم به نظر می رسد تا در بستر نگاهی جامع، اقدامات سیستم دفاع غیرعامل مورد توجه قرار گیرد تا افزایش توان و اقتدار نظام و کاهش آسیب پذیری های کالبدی و انسانی از تجاوزات احتمالی، امکان وقوع یابد.

 

در این میان، پدافند غیرعامل را نیزمجموعه اقدامات غیر مسلحانه ای می دانند که موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی، ساختمان ها و تاسیسات شهری و تجهیزات و شریان های شهری و منطقه ای در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن می گردد.

 

این اقدامات اگر با برنامه ریزی و هماهنگی ایجاد شود، به طور خودکار بسیاری از زیر ساخت هایی که ایجاد می شود، در ذات خود ایمنی لازم را بدست خواهند آورد

 

واژگان کلیدی: مدیریت شهری، مدیریت یکپارچه، پدافند غیر عامل، منطقه 20، شهرداری تهران

 

 

مدیریت شهری بر پدافند غیرعامل

مدیریت شهری بر پدافند غیرعامل

 

 انجامه  مقاله طراحی شهری

مقدمه بیان مساله

 

پدافند غيرعامل همان دفاع از شهر يا کشور بدون استفاده از تجهيزات نظامي به منظور کاهش آسيب­پذيري (به ويژه اماکن حياتي و مهم)، تسهيل مديريت و پايداري زيرساخت ها و مديريت جامعه در شرايط بحران است(جوزی خمسلویی و جواهران، 1395: 90). دفاع غیرعامل شهري در واقع مجموعه تمهیدات، اقدامات و طرح هایی است که با استفاده از ابزار، شرایط و حتی المقدور بدون نیاز به نیروي انسانی در شهر به صورت خوداتکا صورت گیرد.

 

چنین اقداماتی از یک سو توان دفاعی مجموعه را در زمان بحران افزایش داده و از سوي دیگر پیامدهاي بحران را کاهش و امکان بازسازي مناطق آسیب دیده ي شهري را با کمترین هزینه فراهم می سازد(کریمی و همکاران، 1395: 533).

 

بنابراین رویکرد پدافند غیر عامل مدیریت پیشگیری به جای مدیریت آتش می باشد(Grewal, 2014).  و در عرصه مدیریت بحران شهری  و مدیریت و پایداری زیرساخت ها نقش اساسی دارد(Levitin, Husken & Ben-Haim, 2011).

 

یکی از ایده های قابل قبول در جهت مدیریت جامع شهری به خصوص در ارتباط با پدافد غیر عامل و برخورد با مسائل و مشکلات مختلف در سیستم پیچیده شهری در کشور، مدیریت یکپارچه  شهری است که به نظر می رسد مدل مطلوبی برای سامان داده به پراکندگی مدیریتی در حوزه شهر است.

 

وجود معضلات شهری، امروزه احساس نیاز به برنامه ریزی را بیشتر می کند و در چارچوب این تفکر، ایجاد تعادل، تناسب و هماهنگی در بخش های مختلف شهر امکان پذیر است.

بنابراین مدیریت یکپارچه شهری، شهر و حیات شهر را به عنوان یک سازو کار پویا، هدف دار و زنده یاری می رساند و پاسخگوی دگرگونی های آتی شهر، خواسته ها و نیازهای شهروندان است(پور احمد و همکاران، 1392: 32).

 

از طرفی امروزه مدیریت کلان شهری چون تهران و مناطق مختلف آن بدون همکاری و هماهنگی میان کلیه ارگانها، سازمان ها و نهادهای خدماتی، عمومی و خصوصی امکان پذیر نمی باشد و این همکاری و هماهنگی ار در سایه مدیریت یکپارچه شهری تحقق نمی یابد.

با نگاهی به ساختار و فضای سیاسی موجود و پارادایم های نظامی در فضاهای شهری لازم به نظر می رسد تا در بستر نگاهی جامع، اقدامات سیستم دفاع غیرعامل مورد توجه قرار گیرد تا افزایش توان و اقتدار نظام و کاهش آسیب پذیری های کالبدی و انسانی از تجاوزات احتمالی، امکان وقوع یابد.

 

در این میان، پدافند غیرعامل دارای مجموعه اقدامات غیر مسلحانه ای است که موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی، ساختمان ها و تاسیسات شهری و تجهیزات و شریان های شهری و منطقه ای در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن می گردد.

 

این اقدامات اگر با برنامه ریزی و هماهنگی ایجاد شود، به طور خودکار بسیاری از زیر ساخت هایی که ایجاد می شود، در ذات خود ایمنی لازم را بدست خواهند آورد(اخباری و احمدی مقدم، 1393).

 

برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری، لازم است این مفهوم به گونه ای در جامعه شهری نهادینه شود که پذیرش عام پیدا کرده و دستگا ههای مختلف عامل در محیط ها و فضاهای شهری بپذیرند که برای هماهنگی میان فعالیت خود، لازم است ازیک نظام واحد یکپارچه مدیریت شهری تبعیت کنند.

 

این یکپارچگی، به رغم تفاوت و تنوع زیاد زمینه فعالیت هایی که دستگاه های مختلف انجام می دهند، اهداف مشترکی در یک شهر بزرگ دارند که عبارت است از توسعه یکپارچه و پایدار شهری و نیز مدیریت فضاهای شهری به گونه ای که محیط های مناسب برای زندگی مردم فراهم کند(مطوف، 1389).

 

 

مدیریت شهری بر پدافند غیرعامل

 

 

همچنین ماهیت سیستم مدیریت شهری، با توسعه همه جانبه و پایدار سیستم شهری گره خورده است. بر این اساس مدیریت شهری نیازمند تعامل و روابط گسترده محیطی، درون سازمانی و برون سازمانی خواهد بود.

 

در حال حاضر اغلب مناطق شهری از جمله منطقه 20 شهرداری تهران، درگیر عدم تعادل هایی هستند که در نتیجه عدم هماهنگی و تطابق عملکردی بین سازمان های متولی خدمات شهری به وجود آمده است.

 

چنین مدیریت های ناهمگونی نه تنها باعث مرزبندیها و برنامه ریزی های مستقل هر سازمان شده که خود سبب ناپایداری، ناهمگونی و صرف هزینه های هنگفت در امر مدیریت شهری شده است بلکه از نظر پدافند غیرعامل شهری نیز چالش های متعددی وجود دارد.

 

که این چالش ها از طریق همین برنامه ریزی های مستقل سازمانی ایجاد شده است.  در صورتی که برای مدیریت یکپارچه شهری مهم ترین شرط روش شناسانه، اتخاذ رویکرد سیستمی و کل نگر نسبت به مولفه های توسعه شهر و برقراری انسجام یافته در هر زمینه جغرافیایی و عملکردی است که تحقق چنین شرطی در قالب یک رویکرد استراتژیک به مدیریت شهری است.

 

در چنین شرایطی هماهنگی ها و روابط بین ساطمان ها از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است، به گونه ای که تمام سازمان  ها و ادرات موثر و مسئول امور شهری باید در قالب یک سیستم هدفمند و هماهنگ عمل کنند و به ایفای مسئولیت بپردازند(فرهودی و قالیباف، 1388).

 

 

مدیریت منسجم و یکپارچه یکی از اصلی ترین کاستی های مدیریتی نه تنها در منطقه 20 بلکه در شهر تهران است که جای خالی آن پایتخت را از حرکت در مسیر توسعه پایدار منحرف ساخته و رشد فرهنگی و اجتماعی شهرنشینی را با اخلال مواجه کرده است.

 

برقراری مدیریت یکپارچه شهری از مهمترین عوامل کنترل و هدایت نظام های شهری به سمت پیشرفت و توسعه است و اعمال مدیریت جزیره ای در دهه های گذشته بر شهر تهران باعث بروز مشکلات فراوانی در بخش های بودجه، ایمن سازی، حمل و نقل، بازسازی و حقوق شهروندی  و ….شده است(روزنامه اطلاعات، 1397).  بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، این پژوهش به  تاثیر مدیریت یکپارچه شهری بر پدافند غیرعامل منطقه 20 شهرداری تهران می پردازد.

 

 

 

نتیجه گیری

 

تعدد و پیچیدگی مسائل و چالش های شهرها، تعدد مدیریت و ناهماهنگی سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی متولی امور شهری از مسائل اساسی در حوزه مدیریت شهری، است؛ که نیاز به مدیریت یکپارچه شهری را برای اداره امور عمومی شهر ها بیش از پیش روشن شده است.

 

از طرفی  امروزه اداره مطلوب شهرها، بدون مدیریت یکپارچه شهری امکان­پذیر نیست.

 

مدیریت شهرها به خصوص شهرهای بزرگ و کلان شهرها چنانچه بخواهند خود را با تحولات جهانی و پدیده جهانی شدن هماهنگ کند ملزم به شناخت پویایی شناسی شهر، آشنایی با ساز و کارهای حاکم بر شهر، تدوین استراتژی اداره شهر و تهیه طرح جامع پدافند غیر عامل در راستای اصول و مبانی شهرسازی و در نهایت در اختیار داشتن اهرم های مدیریت شهری جهت تحقق پذیر نمودن برنامه ها، راهبردها و سیاست های مربوط به آن است.

 

با توجه به اینکه امروزه ابزارهای گوناگونی جهت انتقال یافته ها به مردم جهت همکاری با اهداف مربوط به پدافند غیرعامل وجود دارد از اینرو همکاری آنها یکی از الزامات ضروری جهت موفقیت سیاست های مورد نظر خواهد بود چراکه شهرها تنها دارای جسم نبوده بلکه روح آنها همواره به صورت اهرم پیشرفت نقش بسزایی در رسیدن به چشم انداز توسعه شهرها ایفاء می کند که این روح در واقع روابط بین تعاملات اجتماعی – فرهنگی شهروندان و فضای حاکم بر ارتباط مقابل فضاها می باشد .

 

از طرفی پدافند غیر عامل جزئی از دستوالعمل اجرایی با هدف تداوم فعالیت های ضروری شهر و شهروندان و نیز افزایش میزان پایداری، ایمنی، امنیت، قدرت مفابله با تهدیدات و اقدامات با به کارگیری ظرفیت های مدیریت شهری، مردم و دفاع غیر نظامی شهر می باشد.

 

تامین امنیت شهرها در برابر تهدیدات از جمله مهم ترین نیازهای انسانی و اساسی هر شهر است. تهدیدات متوجه شهردها در برگیرنده انواع گسترده ای می باشد.

 

 

 

مدیریت شهری بر پدافند غیرعامل

 

مدیریت شهری بر پدافند غیرعامل

 

 

تهدیدات در شهرها و همچنین در جنگ ها نوین، هدف اصلی تضعیف و انهدام قدرت دولت در اداره مردم می باشد.

 

قدرت اداره جامعه در زیرساخت هایی از شهر مربوط می گردد که مستقیما بر زندگی و یا تسهیل زندگی کمک می نماید.

الزامات پدافند غیر عامل در حوزه مدیریت شهری که از وظایف مهم و کلان مدیران شهری(شهرداران، شورای شهر، مشاوران، برنامه ریزان شهری و دیگر سازمان های شهری) می باشد باید تحت یک مدیریت واحد شکل گیرد تا با  آمادگی لازم در جهت مقابله با تهدیدات و کاهش خسارات جانی و مالی و همچنین بهبود اوضاع تا سطح عادی صورت گیرد.

 

بدیهی است که به منظور این آمادگی، لازم است قبل از وقوع حوادث کلیه تدابیر و اقدمات و پیش بینی های لازم تحت مدیریت یکپارچه شهری صورت گیرد تا مدیریت مطلوب شهری میسر گردد.
انجام  پایان نامه  مدیریت  شهری

 

برای مشاهده مطالب بسشتر به سایت www.farzdon.ir مراجعه نماید.

 

مدیریت شهری بر پدافند غیرعامل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *